browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Carriacou, 07 December 2018

Posted by on 29 juli 2019

Hallo lieve familie, vrienden, zeilers en niet zeilers,

Op Donderdag 29 november ten 13:10 lieten we ons anker vallen in Tyrell Bay, Carriacou. Hier zagen we ook Noanka met John, Katja en Jadon weer. Ze hadden Dylan meenomen uit Suriname en deze zou nog wel even aan boord blijven. Ook Philip en Gaëlle met de Gaya kwamen aangevaren toen we net geankerd waren. Tyrrell Bay is een lieflijke baai met vriendelijke mensen en kleine onderneminkjes verspreid over de baai. Er zit een zeilmaker, wat supermarktjes en een grote “koude” supermarkt. In de baai ligt een trimaran met RVS en aluminium werkplaats, tenminste, het is een grote werkplaats en daaronder kan je nog net een trimaran ontdekken. Er wordt fruit in stalletjes langs de weg verkocht en overal zie je hangplekken voor jong en oud.

Er is zelfs een Hurricane Hole, een verscholen lagune maar daar mag je alleen in bij een dreigende hurricane, het is een broedplaats voor vogels. In de baai lag ook een stalen Nederlandse motorzeiler met wat oudere mensen die hier al jaren kwamen in Hurricane seizoen en eenmaal hebben ze ook in de lagune gelegen. Wij zijn er even doorheen gevaren met de dinghy wat wel toegestaan is. Gaëlle heeft hier met een drone mooie opnames gemaakt. Ik heb al een tijdje niet gevlogen bang dat ik door onervarenheid met de sterke wind de drone verlies. Met Philip en Gaelle  zijn we een dagje met de taxibus naar Hillsborough geweest. Het was zondag en het meeste was helaas gesloten. Toch was hier een mooi strand en beach-bars en hier wilden we nog een keer terugkomen.

Samen met Philip en Gaelle
fruitstal

Later die week hebben we nog een tocht ondernomen naar de andere kant van het eiland waar nog op de traditionele manier houten boten op het strand werden gemaakt. We hebben het gevonden, het lag nl verscholen en we hadden allen het idee dat dit wel eens de laatste boot kon zijn die zo gemaakt was en het was maar de vraag of deze ooit het water zou gaan zien. Het werk lag nl al een tijdje stil zo te zien. Er werd een vrijwillige bijdrage gevraagd en dat was ook nodig zo te zien, afijn, wij konden het missen en heel misschien komt hij dan weer een stukje verder met zijn project.

Op de terugweg reden we een mooie route over het eiland en we stapten uit bij het strand tegenover Sandy Island. Hier hebben we wat gedronken in een beach bar en vandaar zijn we te voet terug gelopen naar Tyrell Bay. Woensdag 05 December zijn we uitgeklaard en zouden we gaan ankeren bij Sandy Island maar er stond veel wind, we hebben toen besloten om door te varen naar Petit Martinique. Op de heenweg voeren we langs Petit St. Vincent, is prive eiland met resort,  waar we niet mogen ankeren omdat dit bij de Grenadines behoort en we daarvoor nog niet ingeklaard zijn maar wat een mooi uitnodigende plek was dat.

Uitzicht vanaf Petit Martinique op Petit Vincent

Petit Martinique bleek een rustig laid back eiland te zijn. We hebben er weer lekker gewandeld maar verder was er ook niet veel te doen. Donderdag 06 December zijn we ankerop gegaan en hebben ons anker stiekum en zachtjes laten zakken in het zand bij Petit St. Vincent achter het beschermende rif. We lagen in 10 meter diep glashelder water op korte afstand van het oogverblindende witte zandstrand. Hier hebben we de nacht samen met Sy Gaya doorgebracht en om de goden, lees authoriteiten, niet te verzoeken hebben we de andere dag koers gezet naar Union om in te klaren voor de Grenadines. We hebben voorlopig weer afscheid genomen van Philip en Gaëlle uit Mauritius die even terug moesten voor werk.