browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Banjul, Gambia, Monday 12 March,

Posted by on 22 juni 2018

We zijn in Banjul, Gambia aangekomen en hebben ons anker uitgegooid  vlakbij de Happy Hour, die nog in diepe slaap lagen, om 5 uur s’ochtends. Hebben snel het dek geklaard (=opgeruimd), een aankomst borrel gedronken en snel naar bed voor 2 uurtjes slaap. We hadden afgesproken met de Happy Hour de avond ervoor via VHF, die een bereik had van 60 mijl, die ochtend vroeg te beginnen met inklaren zodat we einde van de middag nog naar lamin lodge konden varen.

We hebben  993 mijl gevaren in 7 dagen en 9 uur, dat is 5,6 Knopen gemiddeld. Hiervan hebben we 55 uur gemotord voor de voortstuwing of om stroom te draaien. In dit geval meer dan normaal omdat de accuspanning hoog moest blijven. We hebben 123 ltr diesel verbruikt, dat betekent een verbruik van 2,4 l/h. En dat is totaal niet verkeerd voor een 100 pk diesel.

We zijn inmiddels ingeklaard bij immigratie voor een stempel in het paspoort; customs voor de boot, bezoek aan de boot van hen hebben we afgekocht voor 400 dalasi vor 2 boten (omgerekend 8 euro); en Port Authority die toestemming verleend voor  het bevaren n de rivier, een zgn permit. Dit hebben we gedaan in 2,5 uur wat een record tijd is, sommigen zijn hier de hele dag mee bezig of zelfs dagen omdat bepaalde mensen niet op kantoor zitten. Na het inklaren lekker zuurkoolschotel gegeten op de Happy Hour. Daarna de boot aftanken en door naar lamin lodge. En ankerplaats in een van de zijarmen van de rivier met een houten lodge waar ook gegeten kan worden.

Het is ons alles mee gevallen, zeker omdat toen we vertrokken het weerbeeld zodanig was dat we de eerste twee dagen zouden moeten motoren voordat er genoeg wind was en eigenlijk ook de laatste dag maar we konden al snel na vertrek zeilen, zelfs onstuimig de eerste dag en ook pas kort voor aankomst viel de wind hier weg.

Het aankomen was best nog wel even spannend, het is niet de aanloop, die is goed betond hoewel de boei 6 onverlicht was zag ik die goed op radar. De maan stond in zijn laatste kwartier dus was er weinig licht van de maan. Het waren de vissertjes in de aanloop waar we slalommend omheen moesten, de meesten voorzien van een klein lampje maar ook enkele niet. Als je dan in de buurt kwam begonnen ze wild te schijnen met laserflares en zaklampen. Wat ze ermee bedoelen is ons niet helemaal duidelijk maar ik begreep eruit dat ze dan aangeven van, hier ben ik, wegwezen. En het waren er veel. Op een gegeven moment dachten we zelfs van, hoe komen we hier ooit doorheen. En we weten niet waar hun netten liggen. Maar dankzij het nieuwe radar zagen we zelfs het kleinste houten bootje, een goede aanwinst.

We liggen inmiddels op de ankerplaats bij Lamin Lodge, het weerzien van Fred en Caroline, die hier alweer bijna 2 maanden liggen was ook zeer leuk. Na ankeren gezamenlijk een borrel gedronken op de Happy Hour, laat is niet geworden want het licht ging al snel uit bij iedereen door de vermoeidheid.

Nu relaxen en alle problemen oplossen, daarna de rivier verkennen.