browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

De Atlantische oversteek, Wednesday 23 May 2018

Posted by on 22 juni 2018

We zijn weer onderweg, ditmaal voor de eerste grote oversteek, de Atlantische Oceaan.

Gisteren zijn we om 13:30 anker op gegaan zonder problemen, het anker had enkel wat visgerei eraan hangen wat gemakkelijk los gemaakt kon worden. Dit in tegenstelling tot de Happy Hour die met geen mogelijkheid zijn anker eruit kreeg. Hiervoor moest Rob zijn duikspullen weer tevoorschijn halen om het anker te klaren, deze bleek om een rotsblok te liggen. We hebben ieder exact hetzelfde anker, een Rocna van 33 kg, hier zijn we erg content mee, beiden controleren we ons anker na het ankeren en steeds zien we een punt van impact waar deze de bodem heeft geraakt en waar het anker ligt, dat is nooit meer dan 2 meter verwijderd en meestal maar een halve meter geweest wat een goed vertrouwen geeft. Verder geef ik bijna altijd een kettinglengte van 4 – 5 x de waterdiepte en hebben daarmee ook al 52 knopen wind doorstaan zonder draggen van het anker. Hier op de Kaapverden met zijn valwinden waarbij we regelmatig meer dan 40 knopen hadden durfden we het toch aan om de boot met een gerust dagje alleen te laten.

We hebben elkaar maar uitgetoeterd voor de oversteek, het is in Las Palmas , zeker tijdens de ARC, de gewoonte om door de achterblijvers uit getoeterd te worden, hier reageerde er niemand, hoewel we dachten autogetoeter te hebben gehoord, mogen we dat ook meetellen? Het eerste stuk tussen de eilanden hadden we nog het acceleratie-effect van de wind met daardoor ook hogere golven dus begonnen we met een gereefde Genua. De wind kwam niet boven de 28 knopen dus de Genua helemaal uitgerold, we gingen voordewind en de boot liep als een speer, mede door het schone onderwaterschip. We liepen dan ook snel uit op de HH die gereefd bleef varen. Later in de middag toen we ten zuidwesten van Santo Antao voeren viel de wind geheel weg en de zee werd warrig. We werden alle kanten op geslingerd, eerst nog proberen te gijpen maar dat was ook niet de oplossing. Toen maar de Genuaboom geplaatst en het geklapper van de Genua was al een stuk minder, met 0 kn bootsnelheid maar een kleine 1,5 knoop stroom mee kwamen we uit de windschaduw van het hoge Santo Antao en de bootsnelheid begon weer op te lopen tot een mooie 5 tot 6 knopen watersnelheid. In de tijd dat wij lagen te drijven was de HH weer een stuk dichterbij gekomen omdat zij het gebied van de windschaduw nog niet hadden bereikt maar even later zag ik op AIS dat ook zij alle kanten opvoeren en de afstand werd weer snel groter waarna ze van mijn AIS scherm verdwenen. Ook VHF radio contact was niet meer mogelijk wat wil zeggen dat zij verder dan 20 Nm achter ons lagen. Om 18:00 UTC hebben we nog wel radiocontact gehad via SSB op de korte golf radio. Alles was ook wel aan boord daar en we hopen dat we elkaar elke dag even kunnen spreken voor een positie-update en om te kijken of alles wel is aan boord. We hebben nu de eerste nacht gehad en varen nog steeds op alleen de uitgeboomde Genua. De watermaker draait, de vishengels gepresenteerd en nog geen 5 minuten nadat ik mijn zelf gemaakte lure heb gestroomd is de onderdraad, gemaakt van staaldraad, doorgebeten. Wat dat geweest mag zijn weet ik niet maar de lure was aantrekkelijk genoeg dus. Ik maak deze lures zelf van een tube tandpasta, merk zeg ik niet, maar bij voorkeur kleur blauw op een stalen onderlijn. Het weer is niet bijzonder lekker, het is bewolkt met af en toe zon maar de wind mooi stabiel rond de 15 tot 22 knopen. Ik mis wel de watergenerator want zonder de zonnepanelen bij nacht en bij downwind geen windgeneratoren moest ik vanmorgen vroeg de motor een uurtje draaien en vanavond weer.

Zeilvoering: Uitgeboomde Genua over BB

Het weer;

Wind: Fresh breeze NE 17 – 21 knopen, 5 Bf,

Sea: Moderate, 1,25 tot 2,5 meter schuin van SB achterin,

Weather:  = Cloudy, 4/8 ( dit cijfer wil zeggen de hoeveelheid bewolking verdeeld in 8/8, waarbij 0/8 geen en 8/8 zwaar bewolkt is)