browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Mindelo, Monday 21 May 2018

Posted by on 22 juni 2018

Wat vliegt de tijd, we liggen alweer 2 weken ten anker in Mindelo. Na ingeklaard te zijn hebben we de stad verkend. Ik herkende eigenlijk nog best wel veel van 5 jaar geleden maar wat is het weer veranderd. Moderner met heel veel supermarkten, chinezen die werkelijk alles verkopen en kledingwinkels. Je kan echt zien dat ze er iets van willen maken, helaas ook leegstand en heel veel huizen in aanbouw. Wie weet worden die ook nog eens opgekocht en afgemaakt want je kan zien dat deze jaren geleden neergezet zijn en nooit afgemaakt. Veel staan er dan ook te koop met soms prachtig uitzicht op de baai. We hebben Happy Hour ontdekt , niet de boot maar echt Happy Hour in de Floating Bar, helaas alleen voor het bier. Het stond slechts met een enkel A4 velletje opgeplakt op kniehoogte dus dat heb je ook niet zo snel door. Het personeel ook niet want die moet je nog weleens attenderen op de HH prijs. Het is dus elke keer weer een verrassing als we de rekening vragen en meetellen. Maar zonder gezeur komen we er altijd wel uit. Het is een beetje een ritueel geworden om s’middags wat te wandelen, inkopen te doen en dan zo’n beetje om 17:30 in de bar aan te komen voor de HH en kort na 19:00 varen we daar dan weer weg om te gaan eten aan boord. Zelfs de ober kent ons recept want de laatste keren kwamen we aan en we zaten nog niet of het bier en een glaasje wijn werden al voorgezet. Dat is nog eens service. Daarnaast hebben ze lekkere viscroquetjes en als we al geen pasteitjes op hebben in de stad bestellen we 2 porties. Rond HH tijd komen ook de big game vissers terug. Er liggen in de Marina diverse big game visboten en die varen s’ochtends vroeg rond 07:00 á 08:00 al uit en komen al naar gelang de vangst eerder of rond de HH tijd weer binnen. Een boot huur je al voor (slik) 700$ tot 2500$ aan toe. Wij doen het wel vanaf onze boot, maar er wordt druk gevaren. Zowat alle boten zij overdag weg dus animo genoeg. En verderop is er nog een Marina speciaal voor big game boten. Momenteel is het seizoen voor blue Marlin, gek genoeg wordt de vangst bijna nooit meegenomen. Ze maken er een foto van en de vis wordt weer terug gezet dus we zien de vissen nooit. Over vis gesproken, we liggen naast de vismarkt en daar wordt s’ochtends al heel vroeg vis aangelandt door de lokale vissers. Heel veel verschillende soorten en we hebben dan al menig visje in de pan gehad. Tonijn kost hier 6 euro de kilo dus een fractie van Nederland en dan is bijna de duurste vis hier. Zwaardvis hebben we ook gehad en een vis genaamd joe maar deze kan ik niet vinden. Het is wel heel mooi vlees en lekker.  Ik heb nog een visser gered die al zwemmend probeerde zijn boot terug te krijgen naar de afslag maar steeds verder afdreef vanwege de harde wind. We hoorden de mannen schreeuwen op de kant en ben toe in mijn dinghy gesprongen en heb hem een sleepje gegeven. Zeer dankbaar maar heb nog geen vis op het dek gezien??? We hebben gewandeld naar een oude vesting, van wat er over was, met geschutskanonnen. Er stonden er oorspronkelijk ws 4 maar er waren er nu nog maar 2 over, zwaar verroest maar het was een leuke wandeling  waarbij helaas het hoedje van Asha af woei en nu op de berghelling ligt  uit te rusten. Ik wilde deze eerst ophalen maar de berghelling was te steil met allemaal los gesteente dat ik beter niet mijn leven waag voor een paar rotcenten, mooi hoedje daargelaten. We hebben een stranddagje gehouden, erg helder blauw water op een spierwit strand, het leek wel een zwembad. Verder hebben we een dag de Ferry genomen naar Santo Antao en daar met een lokaal busje de highlights van Santo Antao mogen zien. Erg leuk en mooi om te doen, de chauffeur weet precies waar die moet zijn en houdt het tijdsschema bij zodat je ook nog eens mooi op tijd terug bent bij de boot. Zo hebben we de lokale Groque producent nog van een paar mooie flesjes Groque af geholpen. Dit wordt gestookt van rietsuiker en is een soort jenever. Hier kunnen ze dan ook weer smaakjes aan toevoegen.  Hier op de Kaapverden maken ze er thuis dan weer een punch van die ook op de markt en op straat wordt verkocht. De buskosten (ong. 80 euro) hadden we gedeeld zoals we ook de autohuur delen. We hebben een Jimny gehuurd en het eiland over gecrossed. Zelfs even op de hoogste berg van Sao Vicente geweest, je kon bijna tot aan de top (774m) rijden. Helemaal aan de top zit er een antennepark en zo hebben we de highlights van Sao Vicente bekeken. Overigens zitten bijna alle highlights op loopafstand van de Marina. We hebben de stranden bekeken en we zijn naar de deelnemers van “Helemaal het einde”geweest. Ik mag er nog niets over zeggen omdat de uitzending pas over zo’n 6 weken plaats vindt maar het was wel gezellig. Wordt dus vervolgd!! En volgen want het camerateam was aanwezig en er is druk gefilmd. Wie weet zie je ons ook op tv.

Ik heb de boot onderwater schoon gemaakt, in twee dagen want je ziet het hier bijna groeien op de boot, een groene baard, voornamelijk op de waterlijn, schroef en roer die er maar moeilijk af gaat, hierop hechten zich dan weer anemonen en pokken. Als het schip niet schoon is blijft deze aangroeien, ook tijdens de vaart en dat remt natuurlijk best wel. Hopelijk als we de zoete rivier op gaan in Suriname laat het laatste ook los. Maar het is een meerdaagse klus, het water is redelijk koud (21 graden), ondanks het pak van 3 mm, en door de wind staan er ook golven op de ankerplaats, daarbij giert de boot van links naar rechts dus vermoeiend om te doen. Ik heb het notabene nog schoon gemaakt in Sao Nicolao maar het groeit echt giga snel. Het lijkt wel of de waterlijnverf op wordt gelost door de aangroei want die wordt steeds ruwer, ik durf er ook niet teveel op te schuren want dat wordt alleen maar lelijker. De motor heeft weer een onderhoudsbeurt gehad en is er weer klaar voor hoewel ik die zo min mogelijk wil gebruiken. Met deze wind hoeft dat ook niet en met de 500 Watt zonnepanelen en 2 x 350 Watt windenergie kunnen we zelfs de boiler aan laten. Die heb ik beveiligd zodat die de accu’s niet leeg kunnen trekken en enkel de overcapaciteit wordt benut. De watergenerator gaat helaas niet mee op deze overtocht, de opstuurkosten waren zo hoog (1000 euro) en ik verwacht teveel problemen met de douane hier dat ik besloten heb deze zelf mee te nemen naar Suriname als ik in Nederland ben geweest.  Dat betekent ws wel af en toe stroom draaien met de motor  want de windgeneratoren doen niet veel op een voordewindse koers. Op dit moment zijn we de boot weer vaargereed aan het maken voor de oversteek (1900 Nm) naar Suriname, we laten Brazilië links liggen. Het leek wel een leuke uitdaging maar familieomstandigheden nopen ons naar Suriname waar ik het vliegtuig naar Nederland zal nemen.